"אני צופה שמספר הכלים החשמליים יוכפל בשנים הקרובות" אומר עמית אקשטיין, מנכ"ל סונול EVI, "היום אנחנו מדברים על נתח שוק של 0.7%, אבל מהר מאוד נעלה לכיוון 2%-3%, וזה כבר אלפי מכוניות בשנה. תוך חמש שנים הכלים החשמליים יהיו כ-30%-20% מכלל שוק הרכב, ואנחנו מרגישים כבר עכשיו עלייה בביקוש. במחצית הראשונה של 2020 התקנו 850 עמדות טעינה לעומת כ-600 בכל השנה שעברה, וזה למרות משבר הקורונה".

ממשאבות לכבלי טעינה
השם "סונול" מתקשר כמובן לתחנות תדלוק, למשאבות בנזין וסולר, אבל "סונול EVI" מפגינה שיש לקבוצה גם צד חשמלי. מדובר בחברה שהיא מהגדולות בישראל לתשתיות טעינה חשמליות, וזו צפויה להשלים במהלך החודש פריסה של 120 עמדות טעינה ציבוריות ב-15 מרכזים מסחריים של קבוצת עזריאלי. 

"קמנו ב-2017" מספר אקשטיין, ממייסדי החברה שסונול רכשה ב-2019 50% מפעילותה, ועימה היא צפויה להשקיע סכום המוערך ב-10 מיליון שקלים. ""באותם ימים פעלה בתחום הזה רק חברת ג'ינרג'י. בחנו את השוק ואת הפוטנציאל שלו וחשבנו שיש מקום להרחיב את ההיצע ולספק ללקוחות אלטרנטיבה נוספת. מאז, אנחנו מקפידים לבדל את עצמנו כל העת – אם זה ברמת המותגים שאנו מביאים, אם זה ברמת השירות והמקצועיות ואם זה בצד של החומרה והתוכנה. רצינו להביא משהו מתקדם יותר, מאשר תשתית בטרפלייס". 

"סונול היא חברת דלק ראשונה שנכנסה למים מתוך ראייה שאי אפשר להתעלם מהמהפכה החשמלית. יצרנו שיתופי פעולה עם צ'מפיון מוטורס ולובינסקי, ובתחום הטעינה הציבורית חתמנו על הסכמים עם קבוצת עזריאלי. לאחרונה שברנו שני שיאים – הקמנו 20 עמדות טעינה בקניון אחד של עזריאלי, ואין בארץ אתר דומה עם מספר כזה של עמדות ציבוריות; הדבר השני הוא שהתקנו בקמפוס של מיקרוסופט 77 עמדות מנוהלות, למרות שבצי שלהם יש כרגע רק 20 מכוניות חשמליות".

סונול מאמינה בחשמל  / ראיון
צילום: יח"צ

החברה גם זכתה במכרז להתקנת 18 עמדות טעינה מהירות בארץ, מה שמעלה את השאלה: האם זה מספיק?
"בחציון הראשון של 2020 נמכרו פחות מ-1000 כלים חשמליים בארץ. עמדת טעינה מהירה צריכה לעבוד מספר שעות ביום כדי להיות כדאית, וכרגע במקרה הטוב אנחנו עומדים על מספר דקות.

"יש 240 תחנות של סונול הפנויות עבורנו. התחלנו עם 18 עמדות מהירות שזה מעל ומעבר. כרגע כל העמדות יהיו בתחנות סונול, ואלה אמורות לשמש את הלקוח האופייני ב-15%-10% מהנסיעות. אבל בלי עמדות אלה לא היו קונים רכב חשמלי.

"בשנים הקרובות, עמדות טעינה חשמליות לא יהיו כדאיות או רווחיות לחברות כמו שלנו, אבל אנחנו מסתכלים קדימה, ומכינים עצמנו למקום בו נמצאת סקנדינביה. במצב כזה ניתן למכור חשמל בהיקף שהוא כמעט פי חמישה מהעלות. יש לנו שותפים עסקיים שמנהלים עשרות ומאות עמדות טעינה באירופה, וזה מה שגרם לסונול לרצות להיות שותפה בחברה שלנו. 

"היום מדברים על מחיר דלק מול חשמל, אבל מכונית חשמלית מציעה גם חיסכון גדול באחזקה. חבילות יכולות להשתנות במחיר, גם בגלל עדכוני מיסוי וגם בגלל ביקוש והיצע, ייווצרו סיטואציות מגוונות, ולהערכתי בעוד חמש שנים המצב יהיה שונה. מה שלא ישתנה זה היתרון של המכונית חשמלית על מכונית עם מנוע בנזין".

סונול מאמינה בחשמל  / ראיון
צילום: יח"צ